Wednesday, March 16, 2011

biLA KITA jAdi pEkerja

You must wait 14 year for working at here and this occupation only need SPM


Ayat di atas saya dengar ketika hendak membeli stoking dan melihat pakaian yang berada di kedai sukan Al-Ikhsan di Tanjung Malim. Ayat ini dikeluarkan oleh seorang lelaki bersama anak-anaknya sehingga mendatangkan rasa tidak puas hati dalam kalangan pekerja dan saya sempat mendengar luahan hati mereka.


 Antaranya ialah:

Pekerja A : Aku tak puas hati dengan orang tua tadi.

Pekerja B : Kenapa pula ?

Pekerja A : Aku ini bukanlah pandai sangat bahasa Inggeris tapi aku faham apa yang dimaksudkan itu. Orang tua itu hina kita seolah-olah kita ini tak pandai dan tak belajar tinggi-tinggi. Aku betul-betul terasa. Kita dah layan dia baik-baik, tergamak dia cakap macam tu.

Pekerja B : Tak guna betul. Walaupun aku kerja di kedai ini, aku ada ijazah juga tapi masa untuk panggilan temuduga belum tiba lagi. Jadi, masa lapang ini, baik aku bekerja.

Pekerja A : Sabarlah, perangai orang Melayu biasanya memang suka menghina orang dan memandang rendah apabila berjaya.

Kita hidup di dunia, jangan suka menghina orang. Tidak ada bezanya kita walaupun mempunyai pangkat dan berharta. Walaupun hanya pekerja biasa, kita tidak boleh menghina atau sesekali merendahkan martabat seseorang. Walaupun dia membuat kesilapan, kita perlu berhemah dalam membuat teguran supaya individu yang ditegur tidak tersingguh dan untuk mengelakkan berlakunya dendam. Pepatah Melayu ada mengatakan " terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata badan binasa".

No comments:

Post a Comment